Wednesday, February 4, 2015

RESEPI : JERUK MANGGA ASAM BOI RANGUP

Assalamualaikum!!!


Harini nak share cara membuat jeruk mangga asam boi rangup. Jeruk asam boi ni HOT gila masa aku di Sarawak last sem sampai family aku di Semenanjung menggila buat jeruk dekat rumah masing-masing (sepupu-sepapat). 

Lepastu mendajal aku dengan share gambar jeruk mangga asam boi home made diorang tu yang baru keluar dari chiller dekat group whatsapp cucu-cicit James Ahmad. Terliur aku. Tengok aje ler yang mampu.

Ha kesian kan? Takpelah sebab aku memang plan nak buat jeruk ni cuti sem nanti.

Dan hari ini aku buat jugak  jeruk mangga asam boi akhirnya!
Kihkih.
Aku pun boleh buat lah. 
Tapi.... lambat sikit lah dari korang semua. Hihihi ;p






4 biji mangga muda
1 paket asam boi/ asam masin
6 sudu besar gula
1 1/2 sudu besar garam
Setengah biji lemon
10 biji cili api


Cara-caranya :


Potong 4 biji mangga ikut suka hati korang nak tebal atau nipis mana.

Rendam mangga dalam air sejuk setelah dipotong supaya rangup pabila digigit nanti. Pergh! sure terangkat!

Rendam dalam 5 minit dah cukup tak payah lama-lama kang kecut pulak magga kamu tu. Kiki... (Ketawa. Tak ada kena-mengena dengan sterenglock)

Campak asam boi, gula, garam, cili api dan perah lemon. Dan mulakan senaman mengecilkan engan dengan menggoncangkan tupperware korang tu. Tapi kalau korang nak sopan sikit gaul ler dengan senduk ya.

Lemon tu saja aku tambah sendiri sebab aku ni hantu asam. Suka nau makan pelam. Disebabkan mangga yang aku beli kat pasar borong ni tadi mangga lemak, aku tambah lemon sikit. Kalau korang nak tambah la sikit cuka. Tapi aku rasa orang lain tak buat macam aku buat ni kot. Sebab macam over je cara aku. 

Erk --"!

Dah siap gaul tu boleh simpan dalam peti sejuk 4 ke 5 jam. Siap! Senangkan?

Selamat mencuba! :D

No comments:

Post a Comment

Nak tanya apa? Tanya lah..